Geschiedenis

De Maarten Weldam Stichting is door de heer H.C. (Henk) van Straaten op 13 september 1983 opgericht in Amsterdam.

Henk was van Roomse huize. Als bankier was hij thuis in geldzaken. Op 63-jarige leeftijd had hij het gevoel wat te moeten doen voor de medemens die het wat minder makkelijk had. In de loop van de daarop volgende jaren doneerde hij structurele bedragen aan de Stichting.  In de praktijk komt het erop neer dat de Stichting de afgelopen jaren kleine instellingen ondersteunt met vooral aandacht voor kinderen, cultuur en muziek. Het bestuur kijkt steeds kritisch naar overheadkosten van aanvragende instellingen. In de eerste jaren was er veel aandacht voor religieuze instanties. Die keuze is nu beduidend minder pregnant.

Visie

Kleinschalige culturele en goede doelen organisaties - waar meestal op vrijwillige basis wordt gewerkt - ontvangen vaak te weinig financiële steun. Met veel inzet en enthousiasme worden prachtige projecten, uitvoeringen, concerten en bijeenkomsten georganiseerd. Voor kinderen, jongeren en volwassenen met talent of een zorgvraag. Wij richten ons met onze steun op deze mooie initiatieven.

Missie

Het ondersteunen met relatief kleine bedragen van kleinschalige organisaties, die herkenbaar zijn voor het bestuur. Aandacht voor kind of cultuur of muziek strekt tot aanbeveling.

Bestuur

De Maarten Weldam Stichting is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel te Amsterdam onder nummer 41203115.

Het bestuur van de Stichting wordt gevormd door:

- De heer H.A. Krijnen (voorzitter), heeft een bancaire en IT achtergrond, is musicoloog

- De heer C.J. van Straaten (secretaris-penningmeester), is arts in ruste; zijn vader was de oprichter van de Stichting

- Mevrouw M.J.G. Huygen -van Meyel, heeft een kunsthistorische achtergrond

De bestuursleden ontvangen geen vergoeding voor hun werkzaamheden.

De Maarten Weldam Stichting is een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Particulieren mogen in hun aangifte inkomstenbelasting een donatie aan de Maarten Weldam Stichting als gift aftrekken. Ondernemingen die onder de vennootschapsbelasting vallen, mogen het bedrag van een dergelijke gift aftrekken in de aangifte vpb.

Ga voor het raadplegen van het ANBI-register naar: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/aftrek-en-kortingen/content/anbi-status-controleren.