Gedragslijnen voor het bestuur

Samenstelling van het bestuur

De statuten van de stichting bepalen dat het bestuur uit ten minste drie leden zal bestaan en dat in vacatures door coöptatie wordt voorzien. Er is geen leeftijdsgrens. Aangezien de stichting door de familie Van Straaten is opgericht en het vermogen door de familie is gedoteerd, is – teneinde een scheiding tot stand te brengen in de beschikking over het vermogen van de stichting en dat van de familie - door de Belastingdienst voorgeschreven dat de meerderheid van de bestuursleden geen leden van de familie mogen zijn. Van de functies voorzitter en secretaris/penningmeester zal er slechts één door een lid van de familie worden vervuld. Wanneer in een vacature moet worden voorzien geldt als eerste criterium de noodzaak dat het aan te zoeken bestuurslid als persoon in het gezelschap moet passen. Eenstemmigheid is daarom gewenst. Verder dient binnen het bestuur de nodige financiële know how aanwezig te zijn.

Beleggingsbeleid

Het beleggingsbeleid wordt door het bestuur bepaald en steeds op de jaarlijkse algemene vergadering besproken.

Het financiële beheer berust bij de penningmeester, die gebonden is aan door het bestuur vastgestelde richtlijnen. In geval van bijzondere omstandigheden kan tussentijdse aanpassing van het beleid wenselijk zijn, maar dan alleen na instemming van de meerderheid van de bestuursleden, waaronder de voorzitter.

Als richtlijn geldt het volgende: uitgangspunt is een verdeling binnen de effectenportefeuille zoals dat binnen de beleggingswereld aangeduid wordt met het predicaat: “neutraal profiel”.

Om kosten te besparen wordt een structureel deel van het vermogen beheerd in eigen regie (“zelf beleggen”). Gezien de ontwikkeling op de beurs worden ten opzichte van het in het verleden gevoerde beleid meer waardevaste aandelen aangekocht.

Schenkingen

Zie hiervoor de pagina 'Begunstiging'

Communicatie, verslaglegging, vertegenwoordiging

Hoewel de statuten bepalen dat ieder kalenderkwartaal tenminste één vergadering wordt gehouden, is in de praktijk gebleken dat een jaarvergadering voldoet. De statuten geven de mogelijkheid tot het houden van een extra vergadering op wens van de voorzitter, c.q. van een bestuurslid in overleg met de voorzitter.

De penningmeester legt op de jaarvergadering verantwoording af door middel van de door de accountant gecertificeerde jaarrekening.

De statuten bepalen dat de stichting "in en buiten rechte uitsluitend vertegenwoordigd wordt door twee gezamenlijk handelende bestuursleden". De praktijk bij het verrichten van betalingen via internetbankieren is dat de penningmeester daartoe door het bestuur gemachtigd is.